החזרי מס לשכירים: איך זה עובד

תוכן עניינים

אין דבר שאנחנו פחות אוהבים לעשות מאשר לשלם מס. אף אחד לא אוהב לראות את סכומי הניכויים והתשלומים בתלוש המשכורת החודשי שלו – שדואגים לפער הלא-נעים בין הברוטו לנטו. אולם אם תשלומי מס הם משימה מעיקה – החזרי מס יעלו חיוך על הפרצוף של רובנו. אחרי הכל, מי יגיד לא לקבלת כסף בחזרה מהמדינה?

כדי להבין כיצד החזרי מס לשכירים עובדים – וכיצד נוכל לקבל החזרי מס בעצמנו – סיכמנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על הנושא.

מה הם החזרי מס?

שכירים משלמים מס בצורה חודשית. בכל חודש מנוכה מתלוש המשכורת שלנו סכום מסוים לטובת מס הכנסה וביטוח לאומי. אולם חשוב להבין שחובת המס שלנו מחושבת בצורה שנתית: על בסיס סך כל ההכנסות שלנו חלקי חודשי התעסוקה. כלומר, יכול להיות שבסוף השנה נגלה שעלינו לשלם פחות מס מהנדרש.

כך נוצר מצב שבו שילמנו למדינה סכומים גבוהים מהנדרש. המצבים הללו יכולים לקרות כתוצאה משינויים לרעה בתנאי ההעסקה שלנו, נקודות זיכוי שלא דרשנו או תיאום מס שלא ביצענו. אחד המקרים הנפוצים ביותר בהם נהיה זכאים להחזרי מס הוא אם פוטרנו מהעבודה או ספגנו הורדה בשכר – וכך תשלום המס שלנו בחודשי השנה שלפני הפיטורים היה גבוה מדי.

כדאי לקחת בחשבון שאירועי מגפת הקורונה – והשינויים התנודתיים במצב התעסוקתי של עובדים רבים – יוצרים מצב שבו מספר העובדים הזכאים להחזרי מס על השנים 2020 ו-2021 הינו גבוה מהממוצע.

כיצד ניתן לקבל החזרי מס?

את הבקשה לקבל החזרי מס ניתן למס הכנסה להגיש באופן מקוון (בעקבות רפורמה חדשה משנת 2021) או בצורה ידנית (בלשכת פקיד השומה). לצורך כך יש להגיש מספר טפסים – בהתאם למצבו הספציפי של כל עובד – וכן גם דוח שנתי מקוצר (טופס 135) וטופס 106.

ניתן לעשות שימוש גם בשירותים חיצוניים להגשת בקשה להחזרי מס – שמבצעים עבורנו בדיקה של הזכאות להחזר מס ומגישים את הבקשה לרשויות המיסים (תמורת תשלום).

החוק בישראל קובע כי ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס עד שש שנים לאחר השנה הרלוונטית. כלומר, החזרי מס על שנת 2022 נוכל לבקש עד שנת 2028. כמו כן, כדאי לדעת שהחזרי המס מועברים לחשבוננו בתוספת הפרשי הצמדה וריבית שנתית של 4 אחוזים – כך שהסכום הסופי שיועבר לחשבוננו יהיה גבוה יותר מהסכום העודף ששילמנו.

החזרי המס יועברו לחשבוננו ישירות מהמדינה – ללא צורך בפעולה מיוחדת מצידנו מלבד הגשת הבקשה. לרוב, ההחזר יועבר בתוך 90 יום מהגשת הבקשה.

מה בנוגע לעצמאים?

גם עצמאים עשויים להיות זכאים לקבלת החזרי מס מהמדינה – במקרה שבו שילמו מקדמות גבוהות מדי למס הכנסה. מכיוון שעצמאים נדרשים להגיש דוח שנתי לרשויות המס – החזרי מקדמות יינתנו להם בעקבות הגשת הדוח השנתי וללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת לקבל החזר מס.

נושאים קשורים
בעקבות החשיפה של הרשות לתחרות בעלי ביטוח בריאות פרטי זוכים להחזרים בגבוה אלפי שקלים בשנה לחשבון הבנק

המספרים מוכיחים: רוב הישראלים בני 30 עד 65, מבזבזים מדי שנה אלפי שקלים על כיסויים כפולים ומיותרים בביטוחי הבריאות הפרטיים. הממצאים הקשים שנחשפו לאחרונה ע"י הרשות לתחרות, הובילו לרפורמה שמאפשרת לכם להשאיר בכיסכם אלפי שקלים.