תיקון 190: המדריך המלא

תוכן עניינים

רוב האנשים בגילאי שישים ומעלה, אינם מודעים כלל להטבה המשמעותית שהם זכאים לה במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. חשוב להבין שתיקון זה הוא אחד מבין מגוון תיקונים שקיימים לפקודות מס הכנסה, ובכל תיקון מבצעים כמה שינויים במקביל.

בהתאם לנוסח התיקון, קופת גמל מאפשרת לחוסכים מבוגרים למשוך, עם מס מופחת, סכום חד פעמי, וגם להגדיל את ההכנסה החודשית עם משיכה כקצבה שפטורה ממס, בהתאם לבחירה האישית במהלך משיכת הכספים, ובהתאם לתנאים מצטברים, כפי שיוצגו.

הגדרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

בשנת 2012 הוכנס תיקון לפקודת מס הכנסה, שהוגדר כתיקון 190, במטרה להסדיר עיוותים שנוצרו בתחום החיסכון הפנסיוני. תיקון 190 קובע שמבוגרים בגיל הפרישה מהעבודה, רשאים, בין היתר, להשקיע את הכספים שלהם בקופת גמל שכוללת נזילות מלאה של ההון הנצבר; הטבות מס משמעותיות; ואפשרויות נוחות יותר למשיכת כספים. 

במילים אחרות, התיקון מאפשר לבני שישים ומעלה להפקיד כספים שיש להם ממקורות הכנסה אישיים, כמו למשל פיקדונות, חסכונות, תיקי השקעות או כל מקור אחר שהניב להם סכומי כסף, לקופת הגמל, ובכך לקבל את היתרונות של המיסוי וההשקעה בקופות הגמל.

תנאי תיקון 190

התנאים לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה הם קיום קצבה מינימלית, שנכון לשנת 2020 עומדת על סך של 4,525 ₪, ממקור פנסיוני כלשהו, כמו תוכנית גמל או קרן פנסיה, לא כולל קצבת שארים. הסכום להפקדה לקופת הגמל אינו מוגבל, אבל אם החוסכים מבקשים להתנהל באופן ישיר מול חברת הביטוח או חברת ההשקעות, הם יכולים לנהל סכומים בתקרות מסוימות בהתאם לגיל.

ניתן לעבור בין מסלולי השקעה שונים ללא חבות במס או תשלום מס על הרווחים שנצברו בקופה, וחשוב להבי גם שרווחי תשואה אשר נוצרים בקופה, אינם חייבים במס עד למועד משיכת הכסף, כך שזהו יתרון שמגדיל את אפשרות התשואה של קופת הגמל.

ההתנהלות במשיכת הכספים

עם גיל הפרישה מהעבודה, מבוגרים נדרשים להתחשבן על כספי הפיצויים לקצבה או להון, והם חייבים במס לפי אופן הפעולה שננקטה. בהתאם לתיקון 190, יש אפשרות להעביר את סכומי הפיצויים שנשארו לאחר ההתחשבנות, לחשבון חדש, אם אין כוונה למשוך אותם.

אם אין מטרה לקבל את הכסף כקצבה, אלא למשוך אותו באופן חד פעמי, אפשר למשוך כספים בתהליך חד פעמי שנקרא 'היוון קצבה מוכרת'.

התנאים למשיכת הכספים

אלו הם התנאים למשיכת הכספים:

אפשרות משיכת חלק מהכספים או את כל הכספים. באפשרות זו, אפשר להשתמש בחלק מהכספים כקצבה חודשית.

תשלום מס. עם משיכת הכספים, נדרש תשלום מס על הרווחים שהצטברו בקופה, בשיעור של 15% נומינלי, לעומת שיעור מס רווח הון בגובה של 25% על הרווח הריאלי בערוצי חיסכון אחרים.

חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. קבלת הקצבה או משיכת הכספים הם תהליכים שמתאפשרים לפי הוראות סעיף 23 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, בהתאם לכללים שנקבעים על ידי החברות השונות.משיכת הכספים בהתנהלות קלה. לחלק מחברות ההשקעות וחברות הביטוח יש אישור ממס הכנסה שמאפשר למשוך את הכספים בתהליך קל, בסכומים שמאושרים על ידי רשות המיסים.

חבות המס

חשוב לבחון כל מקרה בנפרד בהתאם לגובה ההכנסות הנוספות, הפטורים הקיימים ואחוז המס לתשלום מידי. בשלב הבא יש להחליט אם למשוך את הכסף מקופת הגמל עם הפרישה לגמלאות, או להשאיר אותו למשיכה עתידית.

במקרה של משיכה מידית של הכסף, אפשר לבחור להשקיע אותו באפיקים שונים כמו למשל תיק השקעות; נכס נדל"ן; או כל אפשרות השקעה נבחרת אחרת. אפשר גם להשאיר את הכסף בקופת החברה שבה הוא מנוהל, ולהעביר אותו לחשבון חדש, כשיועבר לחשבון סכום הפיצויים שנצבר, עם ניכוי אחוז המס, בהתאם לאישור פקיד השומה.

צעד זה מאפשר להמשיך להשקיע את הכסף באותה חברה, עם חיוב במס רווח הון בגובה 25% על הרווחים החדשים, והכסף יהיה נזיל בכל עת, בלי קנסות שונים או תחנות יציאה.

כמה נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת

במקרה בו הבחירה היא למשוך את הכסף בפורמט של קצבה חודשית, חשוב להבין שמשיכת הכספים מוכרת כקצבה פטורה ממס על הרווחים והקרן, בלי סכום תקרה. 

אפשרות זו זמינה לאנשים בגילאי שישים ומעלה, והם יכולים לבחור גם לקבל את הקצבה מכל הכספים או מחלקם.

נושאים קשורים
בעקבות החשיפה של הרשות לתחרות בעלי ביטוח בריאות פרטי זוכים להחזרים בגבוה אלפי שקלים בשנה לחשבון הבנק

המספרים מוכיחים: רוב הישראלים בני 30 עד 65, מבזבזים מדי שנה אלפי שקלים על כיסויים כפולים ומיותרים בביטוחי הבריאות הפרטיים. הממצאים הקשים שנחשפו לאחרונה ע"י הרשות לתחרות, הובילו לרפורמה שמאפשרת לכם להשאיר בכיסכם אלפי שקלים.