קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה וחשבון השקעות עצמאי: מה הכי משתלם?

תוכן עניינים

כבר שנים ארוכות שהבורסות בארץ ובעולם שוברות שיאים – ומדדי המניות מגיעים לגבהים שבעבר נחשבו חלומיים. למרות הנפילות הגדולות בראשית מגפת הקורונה – מאז שווקי המניות הספיקו להתאושש ולרשום שיאים חדשים ומרשימים. בתוך המולת הזינוק במחירי המניות – רבים ממהרים להיכנס לשוק ולרכוש ניירות ערך כדי לא לפספס את החגיגה.

השקעה במניות או בניירות ערך מתאפשרת לנו במגוון דרכים שונות – בהן פתיחה של חשבון מסחר עצמאי, השקעה דרך קרן השתלמות או דרך קופת גמל להשקעה. לכל אחד ממכשירי ההשקעה הללו יש יתרונות וחסרונות שונים – שיתאימו למשקיעים שונים. כדי לעזור לכם לבחור בדרך ההשקעה הנכונה לכם – סיכמנו לכם את כל מה שצריך לדעת על מכשירי ההשקעה הנפוצים.

קרן השתלמות

בראשית ימי המדינה, הוחלט לאפשר לעובדים לפתוח קרן השתלמות: מטרתה הייתה חיסכון כספי לצורך השתלמות מקצועית עתידית. כיום קרנות השתלמות משמשות כמכשיר חיסכון רגיל שאינו מיועד דווקא להשתלמות מקצועית – אלא לכל מטרה.

היתרון הגדול של קרן השתלמות נובע מהעובדה שהיא טומנת בחובה פטור אטרקטיבי ממס רווחי הון. אם נמשוך את הכסף מקרן ההשתלמות לאחר 6 שנים – לא נצטרך לשלם מס רווחי הון. מדובר באחות מהטבות המס המשמעותיות ביותר שעומדות לרשות משקיעים ישראלים. בנוסף, הפקדה לקרן השתלמות מפחיתה את הסכום שעלינו לשלם למס הכנסה.

ישנה מגבלה על סכום ההפקדה לקרן השתלמות בכל שנה שעבורו ניתן לקבל את הטבות המס הללו: נכון לשנת 2022, תקרת ההפקדה עומדת על 18,960 ש"ח. סכומים שיופקדו לקרן ההשתלמות מעבר לסכום זה לא יהיו זכאים לפטור ממס רווחי הון.

לסיכום, קרן השתלמות מתאימה לחוסכים לטווח בינוני (6 שנים ויותר) – והיא מכשיר חיסכון שימושי במיוחד לכל מי שמעוניין ליהנות מהטבת מס מהמדינה.

קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה, בדומה לקרן השתלמות, גם היא מהווה מכשיר חיסכון עם הטבת מס. במקרה של קופת גמל להשקעה, ביכולתנו להפקיד עד 72,616.5 ש"ח בשנה. אם נמשוך את הכסף מהקרן בצורת קצבה חודשית אחרי גיל 60 – נהנה מפטור ממס רווחי הון.

חשבון מסחר עצמאי

חשבון עצמאי למסחר במניות ניתן לפתוח באמצעות הבנקים – או באמצעות בתי השקעות שונים. חשבון מסחר עצמאי מאפשר לנו לרכוש ולמכור ניירות ערך – בהן מניות, קרנות סל ואגרות חוב. היתרון המרכזי של חשבון מסחר עצמאי הוא העובדה שאנחנו יכולים לנהל אותו בצורה שוטפת ובשליטה מלאה – וכן העובדה שהכספים המושקעים בחשבון נזילים מהרגע הראשון. החיסרון של חשבון מסחר עצמאי הוא העובדה שעלינו לשלם מס של 25 אחוזים על כל הרווחים שנרוויח ממסחר בניירות ערך. 

סיכום

המדינה מעניקה הטבות מס משמעותיות לחוסכים דרך קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה. אולם כדאי לזכור שהטבות המס הללו כרוכות בתנאים מסוימים (חיסכון למשך 6 שנים או עד גיל 60) וכן כי ישנה תקרת הפקדה למכשירי חיסכון אלו. לעומתם, חשבון מסחר עצמאי לא מעניק לנו הטבת מס – אך הוא נמצא בניהול בלעדי שלנו ונהנה מנזילות מקסימלית. ניתן לשלב בין השקעה בקרן השתלמות, קופת גמל להשקעה וחשבון מסחר עצמאי – כך שלא צריך לבחור רק באחד מהשלושה.

המידע בכתבה לא מהווה המלצה, הזמנה לבצע השקעות או פעולות מסוג כלשהו או תחליף לשיקול דעת עצמאי. מדובר בתוכן להעשרה בלבד – ולא בייעוץ השקעות מכל סוג שהוא.

נושאים קשורים
בעקבות החשיפה של הרשות לתחרות בעלי ביטוח בריאות פרטי זוכים להחזרים בגבוה אלפי שקלים בשנה לחשבון הבנק

המספרים מוכיחים: רוב הישראלים בני 30 עד 65, מבזבזים מדי שנה אלפי שקלים על כיסויים כפולים ומיותרים בביטוחי הבריאות הפרטיים. הממצאים הקשים שנחשפו לאחרונה ע"י הרשות לתחרות, הובילו לרפורמה שמאפשרת לכם להשאיר בכיסכם אלפי שקלים.