החזרי מס: תנאים וזכאות

תוכן עניינים

אנשים שעברו שינוי במצב התעסוקתי או המשפחתי שלהם, או שכירים שעובדים במשך שנים רבות באותו מקום עבודה, ואינם מודעים לניכוי המס שמנוכה ממשכורתם, בשיעור גבוה יותר מכפי שהם אמורים לשלם, צריכים להבין אם ומתי מגיע להם החזר מס, ולמי שמורה זכאות זו.

הבנת תנאי זכאות להחזר מס

רוב אזרחי המדינה מחויבים בתשלום מס הכנסה, אבל חלק מהאנשים זכאים לקבלת החזר מס, באופן חלקי או מלא. החזר המס מתבצע במקרים שבהם רשות המיסים עומדת על טעותה בגביית סכומים גבוהים מדי ולכן מחזירה, בהתאם לחוק, את הכספים העודפים שנגבו. 

כדי שמצב זה יתאפשר, משלם המיסים נדרש להגיש בקשה שתוכיח את התשלום הגבוה של המיסים ששילם, ולכן חשוב שכל אזרח שמשלם מיסים, יבדוק אם אכן קרה תרחיש בו הוא שילם יותר מיסים מכפי שהוא נדרש, ואם הוא מוגדר כזכאי להחזר מס. במקרה שכן, יש להגיש את הבקשה המתאימה.

מצב של אבטלה או חל"ת

בתחילת השנה, בהתאם לשכר החודשי הראשון, מחושב צפי ההכנסה השנתית, מה שמוביל לדירוג במדרגת מס מסוימת, אשר מורה על שירו המס אותו יש לנכות. 

עובדים שהיו באבטלה או יצאו לחל"ת במשך מספר חודשים, מפחיתים באופן משמעותי את גובה ההכנסה השנתית שלהם שחייבת במס, ובחלק מהמקרים, תרחישים אלו מגיעים עד למעבר למדרגת מס שונה נמוכה יותר, כלומר, שיעור המס שיש לנכות משכרם נמוך יותר.

נישואין או גירושין בשנה האחרונה

בתנאים מסוימים, נישואין וגירושין מזכים בנקודות זיכוי שמפחיתות את גובה המס שעובדים נדרשים לשלם. כדי שההטבות יכנסו לתוקף, יש לעדכן את רשות המיסים או את המעסיקים בשינוי המצב המשפחתי. במקרה של נישואין או גירושין בשנה האחרונה, יתכן שעדכון המצב המשפחתי עדיין לא נכנס לתוקף מספיק זמן מראש, ולכן לא התקבלה הטבת המס הרלוונטית. 

במקרים אלו, ניתן לבקש את ההטבה בסוף השנה, בגין החודשים שבהם התבצע השינוי במצב המשפחתי, ללא ההפחתה בתשלום המס.

סיום לימודים

סיום לימודים במוסדות השכלה גבוהים, כמו לימודי תעודה או תואר ראשון, מזכים במקרים רבים בהטבות מסך במשך שנה ממועד סיום הלימודים. אם מועד זה אינו מעודכן ברשות המיסים, ההטבה אינה נכנסת לתוקף, למרות שבוגרי הלימודים זכאים לה. 

לכן חשוב להגיש בקשה להחזרי מס בסוף השנה, כדי להיות מוכרים כבוגרי השכלה גבוהה ולקבל את הזכאות של החזר מס בגין הכספים שנוכו.

הורים ותיקים וחדשים

הורים לילדים עד גיל 18 זכאים להטבות מס כדי לממן את העלויות הגבוהות הכרוכות בגידול ילדים. האינטרס של ממשלת ישראל הוא לתמוך בהורים שתומכים בילדיהם מבחינה כלכלית, באמצעות הקלה בתשלום מיסים.

לא תמיד הורים חדשים מבינים את זכאותם להפחתה בתשלום המיסים, ומשלמים יותר מיסים מבלי לקבל את ההטבה המגיעה להם על פי חוק. גם מקרים אלו ניתנים לטיפול, ועם הגשת הבקשה המתאימה, החזר המש ישולם רטרואקטיבית.

נקודות זיכוי בתשלומי מיסים

אנשים שזכאים להחזרי מס ולא קיבלו את ההטבה, יכולים להגיש לרשות המיסים בקשה להחזר מס בגין הכספים שנוכו שלא כדין, בתום שנת המס. חשוב לוודא את התוקף של כל נקודות הזיכוי המגיעות, כפי שהן מופיעות בתלוש השכר.

הזכאות להחזרי מס נשמרת למשך פרק זמן מסוים, כך שהחמצת המועד אינה מאפשרת את השבת כספי המיסים ששולמו לשווא. פרק הזמן לזכאות הוא שש שנים מסיום שנת המס שבגינה הבקשה מוגשת.

חשיבות הליווי של איש מקצוע מומחה בתחום

רשות המיסים היא הגוף היחיד שקובע את הזכאות להחזרי מס. תהליך הגשת הבקשה כרוך בביצוע מספר שלבים פשוטים, ובכל שלב, מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום שיסביר את התהליך, או שעדיף אפילו לשכור את שירותיו כדי לבצע את התהליך, וכך לחסוך מאמץ, זמן ובעיקר להימנע מטעויות שעלולות להיות יקרות.

הנקודה שחשוב להפנים היא שאנשים רבים זכאים להחזרי מס אך אינם מודעים לזכאותם, היות ומעולם לא בדקו את האפשרות. 

לכן במקרים של שינוי במצב התעסוקתי או המשפחתי, או עיסוק באותו מקום עבודה במשך שנים רבות, יתכן מצב שבו נגבה תשלום מס בשיעורים גבוהים יותר מכפי הנדרש והקבוע בחוק, כך שחשוב לבדוק את הנושא, ולקבל ייעוץ של מומחה בתחום לבדיקת הזכאות.

נושאים קשורים
בעקבות החשיפה של הרשות לתחרות בעלי ביטוח בריאות פרטי זוכים להחזרים בגבוה אלפי שקלים בשנה לחשבון הבנק

המספרים מוכיחים: רוב הישראלים בני 30 עד 65, מבזבזים מדי שנה אלפי שקלים על כיסויים כפולים ומיותרים בביטוחי הבריאות הפרטיים. הממצאים הקשים שנחשפו לאחרונה ע"י הרשות לתחרות, הובילו לרפורמה שמאפשרת לכם להשאיר בכיסכם אלפי שקלים.