מניות, נדל"ן או השקעות חברתיות: מה הכי משתלם?

תוכן עניינים

מזל טוב – החלטתם להשקיע את הכסף שלכם. בין אם מדובר בסכום שחסכתם בצד, כסף שקיבלתם בירושה או בונוס מפתיע ממקום העבודה – כמעט כל אחד מאיתנו מעוניין לתת לכסף שלו לעבוד בשבילו ולהרוויח תשואה משתלמת. במיוחד בתקופה הנוכחית שבה הריבית על פיקדונות בבנק היא אפסית ותחזיות האינפלציה מדברות על שחיקה בערך הכסף – יש היגיון בהשקעה.

אולם זה משאיר אותנו עם שאלת המפתח – מה הדרך הנכונה להשקיע את הכסף שלנו? מצד אחד ישנה הבורסה, מצד שני אפשר למצוא את עולם הנדל"ן – ומנגד ישנם פתרונות אחרים כמו אג"ח או השקעות חברתיות. כדי לעזור לכם לקבל החלטה מושכלת – הבאנו עבורכם את המידע המלא על כל אחד מאפיקי ההשקעה הנפוצים.

סיכון גבוה – פוטנציאל תשואה בשמיים: מניות

בשנים האחרונות הבורסה בישראל ובעולם שוברת שיאים. מדדי המניות מזנקים, חברות מרכזיות רושמות אחוזי תשואה פנומנליים – ורבים מאיתנו ממהרים להצטרף לחגיגה. השקעה במניות היא פתרון פופולרי למדי – הן באמצעות ניהול חשבון חיסכון עצמאי והן באמצעות הפקדת כסף לקרן השתלמות או קופת גמל.

חשוב להבין שהתשואה הפוטנציאלית בהשקעה במניות גבוהה במיוחד – אך כמוה גם הסיכון. בדיוק כפי שהבורסה זינקה בשנים האחרונות – כך היא יכולה גם להתרסק. בנוסף, הכסף בבורסה אומנם נזיל יחסית – אך הסיכון הגבוה אומר שאין לנו שליטה על שווי הנכסים שלנו. אם נצטרך למכור מניות באופן מיידי מכל סיבה שהיא – אנחנו עלולים למכור אותן במחירי הפסד. 

לכן לא מומלץ להשקיע לבורסה סכום כסף שאותו נצטרך בשנים הקרובות – וההשקעה בבורסה מתאימה בעיקר לטווח בינוני וארוך.

חסמי כניסה גבוהים: נדל"ן

מי לא רוצה דירה בבעלותו? נדמה שכמעט כל הישראלים שותפים לחלום הדירה – למרות הזינוק במחירי הדיור. העלייה במחירים בעשור האחרון הופכת את האפשרות של רכישת דירה להשקעה למשתלמת במיוחד – עם תשואות גבוהות מאוד.

להשקעה בנדל"ן יתרונות נוספים: יכולת מינוף (באמצעות לקיחת משכנתא) וסיכון נמוך יחסית (בהשוואה להשקעה בניירות ערך).

אולם רכישת דירה להשקעה מחייבת אותנו גם להשקיע זמן ומשאבים בניהול והשכרת הדירה: מחיפוש שוכרים ועד לתיקון תקלות שוטפות. כמו כן, כסף שמושקע בנדל"ן אינו נזיל באופן מיידי – מכיוון שמכירת דירה עשויה לקחת חודשים ארוכים. בנוסף, השקעה בנדל"ן לא מתאימה לכל אחד. הסכום המינימלי לרכישת דירה בישראל (גם בהינתן משכנתא לדירת מגורים ראשונה של 75 אחוזים) עומד על מאות אלפי שקלים.

תחום צובר תאוצה: השקעות חברתיות 

ענף ההשקעות החברתיות חדר לישראל בשנים האחרונות בהצלחה. מדובר בחברות שמאפשרות לנו להשקיע את הכסף שלנו בהלוואות שמוענקות לעסקים פרטיים ולאזרחים מן השורה. סכום ההשקעה שלנו מתחלק על מאות ואלפי השקעות שונות – כך שאנחנו נהנים מסיכון מופחת. בנוסף, השקעות חברתיות רשמו בשנים האחרונות תשואות מרשימות של כ-7-8 אחוזים בשנה.

החסרונות של עולם ההשקעות החברתיות הם הפיקוח הלקוי עליהן – שאינו מחמיר כמו הפיקוח על חברי בורסה. בנוסף, הכסף שמושקע בהשקעות חברתיות אינו נזיל באופן מיידי – ועלול לחזור אלינו רק שבועות אחדים אחרי משיכת ההשקעה.

אפס תשואה ואפס סיכון: פיקדון בבנק

לכאורה, פיקדונות בבנק – או שמירה על כסף בחשבון העובר ושב – הם האפשרות הגרועה ביותר. אחרי הכל, הריבית הנמוכה של בנק ישראל מובילה לכך שהריבית על פיקדונות כמעט ולא קיימת – כך שלא נראה שום תשואה ניכרת על הכסף שלנו. אולם לחיסכון של כסף בבנק יש יתרונות משמעותיים.

בראש ובראשונה, סיכון אפסי. כסף שנשמר בבנק אומנם נמצא בסיכון בתרחיש קיצון של קריסת הבנק – אבל הבנקים בישראל נחשבים בטוחים ביותר. כל השקעה טומנת בחובה סיכון – ובתנאים של חוסר ודאות כדאי לשמור לפחות סכום כסף חלקי בצד: קרן חירום שתעמוד לרשותנו אם נזדקק לסכום כסף נזיל באופן מיידי.

המידע בכתבה לא מהווה המלצה, הזמנה לבצע השקעות או פעולות מסוג כלשהו או תחליף לשיקול דעת עצמאי. מדובר בתוכן להעשרה בלבד – ולא בייעוץ השקעות מכל סוג שהוא.

נושאים קשורים
בעקבות החשיפה של הרשות לתחרות בעלי ביטוח בריאות פרטי זוכים להחזרים בגבוה אלפי שקלים בשנה לחשבון הבנק

המספרים מוכיחים: רוב הישראלים בני 30 עד 65, מבזבזים מדי שנה אלפי שקלים על כיסויים כפולים ומיותרים בביטוחי הבריאות הפרטיים. הממצאים הקשים שנחשפו לאחרונה ע"י הרשות לתחרות, הובילו לרפורמה שמאפשרת לכם להשאיר בכיסכם אלפי שקלים.